Romania locurilor frumoase

Simian - obiective turistice Simian

Simian, Judetul Bihor

ORIGINEA NUMELUI
1332 - Symian, Ujsemian; 1520 - Semyen; 1900 - Ersemjen (1920 simian). Ipoteza lui Szanto Janos, fostul preot reformat din simian, nu poate fi acceptata. El era de parere ca acest nume provine din cuvantul "semlyen". Acest cuvant insemna teren mlastinos. Intr-adevar existau la marginea lui simian spatii mlastinoase dar mult mai putine decat pe langa Szalacs sau Keseru. Deci daca luam in considerare marimile terenurilor mlastinoase, s-ar fi cuvenit ca acestea sa fie numite "mlastinoase". Punctul de vedere, cum ca asezarea ar fi primit numele dupa primii proprietari, familia Balogh-Semlyen (Boloc-Semyan), este mult mai veritabil. La asta se refera si faptul ca cele mai multe asezari cu numele Semjen se afla pe fostele lor proprietati. Acest nume provine din prenumele latin Simon, tradus in limba maghiara ca Semjan sau Semjen.

ISTORIA AsEZaRII
Epoca paleolitica. Primii oameni au aparut pe ermellek inainte cu 6000 ani. Cultura paleolitica a lasat in urma un material arheologic putin deoarece oamenii din epoca paleolitica au folosit unelte destul de primitive. Cu toate acestea putem aminti ca s-au gasit in urma sapaturilor cateva obiecte din epoca paleolitica in regiunea nord-vestica a judetului Bihor, intr-un sol nisipos, intre Valea lui Mihai si Sacuieni.
Neolitic. Au fost descoperite urmele unei asezari neolitice la Valea lui Mihai. Pana acum nu a fost facuta nici o descoperire de acest gen la simian, dar e foarte probabil ca dupa o cercetare serioasa vor exista dovezi si aici.
Epoca de cupru. S-au gasit la simian obiecte legate de epoca de cupru apartinand cetatenilor din Tisa.
Epoca de bronz. Descoperirile facute la ermellek: varfuri de sulita, cutite, bratare, ciocan, lama lata de rindea, belciug lat din Sacuieni; bratara in forma de ou din simian; varf de floreta din erkeseru etc. La simian au descoperit si o asezare din epoca de bronz. Probabil se gasesc aici si urme din epoca de fier si migratiunea popoarelor. Nu se stie sa fie si alceva important de mentionat despre simian.

DATE DIN EPOCA DESCaLECaRII
Terenurile triburilor au fost despartite de benzi late de pamant nelocuite si hotare naturale. Aceste hotare naturale erau munti, paduri, lacuri, terenuri mlastinoase uriase de nepatruns sau pustietati. Valea Barcaului, er si Crasna au fost pazite probabil din secolul al X-lea decatre armata domneasca a neamurilor akos si Kata. in simian prima descoperire provine din secoleleX si XI., epoca descalecarii. in timpul descoperirii in Semian a unui cimitir din epoca descalecarii a fost gasit un lant simplu. Probabil se afla o asezare langa simian dupa descalecare. Pe teritoriul lui simian s-a stabilit familia Balogh-Semjen, din neamul Kende al primului comandant suprem, numit Előd, deoarece ei sunt primii proprietari.
"tara Bihor" era considerata patria primitiva a multor popoare, dar fara dovezi concrete. Dupa parerea lui Vaclav Chaloupecky, populatia descalecarii a gasit dincolo de raul Tisa un principat slav cu centrul in Cetatea din Biharia. De fapt era vorba doar de niste colonii slave, nu despre un stat slav organizat.
La marginea lui simian se afla o asezare slava cu numele Csaszlo. Numele asezarii provine din cuvantul slav Caslav. in 1345 era proprietatea neamului Kata. Probabil s-a absorbit in simian inca in secolul XV., unde se afla un parau cu acelasi nume. Amintirea ei s-a pastrat undeva intre simian si selindru.
Cu toate ca simian era pomenit prima data in 1332 nu se poate presupune ca simian s-a aflat in locul satului mai sus amintit sau ca o continuare maghiara a a asezari.
Mai tarziu au mai existat ambele asezari.

PROBLEMA FORMaRII DE CaTRE SECUIME
Unii s-au gandit ca fondatorii simianului au fost stramosii secuilor. Acest lucru il demonstreaza prin faptul ca locuitorii oraselului Sacuieni aflat in apropiere au fost mai mult ca sigur secui, si astfel s si imprejurimile au fost locuite tot de ei. in ciuda faptului ca in apropierea simianului erau asezari de origine slava si secuiasca, primii locuitori ai simianului au fost neamurile nobile cu numele Balog-Semjen.

PRIMII PROPRIETARI ERAU MEMBRII NEAMULUI BALOG-SEMJeN
Neamul Balog-Semjen nu facea parte din neamurile descalecarii. Provin din jurul anului 1056 de la stramosul lor Ubul. Faceau parte dintr-un neam de origine maghiara din care au provenit familiile Semjeni, Kallay si Biry. Primele neamuri cunoscute din documente sunt: Ubul I. si Egyed I., mentionate in 1214. Cele 3 familii provin de la cei trei fii ai lui Ubul I. si anume: familia Semjeni de la Mihai I., familia Kallay de la Egyed II. si familia Biry de la Gergely care a murit inainte de 1250. in 1325 neamurile au impartit proprietatile intre ele, si atunci urmasii lui Mihai I. au luat numele Nagysemjeru.
Faptul ca ei au fost primii proprietari ai simianului se intelege prin faptul ca ca gazonarea s-a raspandit de acolo spre Salaj numai in secolele X-XI. Deci acest tinut nu prea era locuit pana atunci.
Imprejurimea lui simian era deci detinuta de familia nobila Kallay. in 1347 fiul lui Panyolai Janos, numit Peter sustine faptul ca si el provine din familia Kallay, si are pretentii asupra proprietatii lor. Familia Kallay recunoaste descendenta lui. De atunci exista pe langa simian mai exista un sat cu numele "alt simian". E evident ca familia Semjen a infiintat asezarea simian, si nu au primit-o mai tarziu ca si proprietate pentru ca proprietatile primite ulterior au pastrat numele originale si nu au devenit simian (de exemplu in 1272 fiul lui stefan V., Ubul a daruit lui Mihai satul Marcelfalva de langa Somes).
Numele asezarilor figurau numai in contracte de vanzare-cumparare sau litigioase.
Se presupune ca asezarea simian nu era prea populata si ca nu era partea cea mai mare a proprietatii familiei Semjen. E interesant faptul ca in perioada miscarii tatarilor in secolele XII si XIII sunt mentionate asezarile din jurul simianului cu exceptia acestuia. Dupa parerea lui Jako Zsigmond, daca luam in considerare averile bisericesti din 1332, reiese faptul ca simian a existat si inaintea secolului XIII. Astfel simian a existat deja in secolul XII dar poate si in secolele X-XI.

MIsCaRILE TaTARILOR
in perioada miscarii tatarilor a ars abatia din Diosig, Saniob si Santimreu, Marghita si manastirea din Sacuieni. Documentele bisericesti nu scriu despre simian, probabil pentru ca nu avea biserica romano-catolica, sau daca avea, nu era mare. Dar dupa victoria din Moh tatarii patrunsi in Transilvania au ars Oradea si au patruns in fortareata din Szabolcs. Astfel locul fortaretii a devenit soseaua devastarii decatre tatari. Miscarea tatarilor a durat un an jumate si ei au devastat tot ce aveau in cale, refugiatii si-au gasit protectie doar in padurile din Nyir. Ei au gasit adapost numai in padurile mai mari si in rovine si in locurile mlastinoase.
Se presupune ca populatia din simian si-a gasit adapost in padurile si locurile mlastinoase din jurul asezarii. insemnarea lui Danka Janos din 1870-1872 sprijina aceasta ipoteza, unde el vorbeste despre o fantana numita "Fantana Tatarilor". Aceasta fantana se afla in locul stejarisului din trecut numit "Padurea mica". Ea nu mai exista in zilele noastre.
Probabil locuiau aici de mai multa vreme, daca au sapat si o fantana pentru ei si pentru animalele lor. Dupa miscarea tatarilor s-a inceput reconstruirea sub organizarea lui Bela IV.: el a inceput colonizarea asezarilor, construirea noilor cetati, renovarea cetatilor vechi, organizeaza colonizarea fostelor proprietati paduroase regale. Se presupune ca in vremea aceea s-au stabilit acolo si unii proprietari mai mici. Dezvoltarea simianului a inceput dupa miscarile tatarilor.

PRIMELE MEMORIALE
in 1321 se pomeneste prima oara de asezarea Wysimean. Prefixul Wy- (nou) se refera la faptul ca asezarea s-a prapadit probabil in perioada miscarilor tatarilor sau din alte cauze: de exemplu incendiu. Era o asezare bisericeasca, prima dovada despre asta era din anul 1332. Miklos, preotul de atunci a platit 20 banuti ca zecime episcopului din Oradea intre 1332-1337. Era o parohie importanta, deoarece si parohiile din Szalacs, Valea lui Mihai si Gyula au platit aceeasi suma. Chiar din inceputul secolului XIV se parea ca era o parohie provinciala cu autoritate din punct de vedere a bunurilor bisericesti si al dimensiunilor cladirilor sale. Bogatimea averii bisericesti ne arata ca biserica sa s-a construit imediat dupa miscarile tatarilor. Biserica sa medievala s-a pastrat in niste parti din poarta cioplita din piatra a bisericii reformate de azi, si dimensiunile lor arata ca era o biserica frumoasa si uriasa. Aceasta biserica s-a distrus probabil in anii 1600. Registrul papal ne arata din zecimea platita ca era vorba despre o biserica bogata. in aceasta privinta a avut dreptate Jako Zsigmond care spunea ca locuitorii din simian erau originari din regatul din Bihor, fiindca numai asa e de inteles autoritatea acestei asezari inconjurata de proprietatea neamului Turul. Deoarece locuitorii din simian – in afara de familia Balog-Semjen – erau iobagii regelui, oameni liberi, dar supusi serviciului militar. Acesta era un strat social de nobilime mai mica, asa ca dupa destramarea regatului simian a ramas proprietatea acestor nobili. Nobilii de aici au devenit saraci din cauza vecinilor puternici. Ei au cazut victima unei familii mai bogate: in 1445 simian a devenit proprietatea familiei Zolyomi. Probabil ca familia Makofalvi, din neamul Csanad, a devenit proprietarul unei parti din simian impreuna cu familia Zolyomi, dar ei sunt pomeniti numai in anul 1510 ca si proprietari. in 1563 Laszlo, ultimul membru al familiei Makofalvi, a gasit refugiu din fata turcilor in comuna Bator. Acolo a facut un testament din care se cunoaste numarul si denumirea proprietatilor sale: Sacuieni, simian, Csokaly, Ianca, Diosig si Albis. Janos Zsigmond a confiscat aceste proprietati de la el.
In 1520 simian avea drepturi de vamuit. Din 1526 au ramas cateva nume ale fostilor locuitori din simian: Balogh, Beker si doi Elekes. Mentiunea "Chazlo fluvius" a ramas tot din anul 1526. Asezarea Csaszlo mai sus numit s-a topit in simian in acest timp, pentru ca numele satului a fost mentionat ultima data in 1416.

IN UMBRA SEMILUNEI
Dupa infrangerea din 1526 la Mohacs avansarea turcilor nu putea sa fie oprita nicicum.
Atunci existau in simian 28 case. Ca sa intelegem dimensiunea asezarii, sa ne uitam la datele altor asezari din apropiere: Tarcsa avea 33 case, Valea lui Mihai 14, Keseru 24 iar Szalacs 100 cu toate ca in 1374 era oras regal. in 1563 a disparut familia Makofalvi, proprietatile lor erau ocupate de Janos Zsigmond, mai tarziu le-a daruit lui Varkocs Tamas, ispanul Oradei. in perioada aceea Varkocs Tamas detinea 98 case in Bihor. Atunci a aparut si s-a raspandit religia reformata. in perioada vietii lui Frater György, episcopul din Oradea s-a pastrat aparenta vechiului crez datorita influentei dansului. Tragedia sangeroasa din Alvinci – moartea lui Frater György – a schimbat totul.
Nu se stie exact cand simian a trecut la religia reformata. in 1552 preotul de atunci a trimis 3 forinti sinodului din Trident. in 1563 Varkocs Tamas primeste proprietatile familiei Makofalvi decedate, printre care si simianul. E usor de inteles ca – dupa principiul cuius regio, eius et religio – dupa 1566 in simian a disparut viata catolica si a revenit doar dupa 1700. Probabil ca vecinatatea orasului Debretin a influentat raspandirea religiei reformate in regiunea ermellek intrucat aici Kalmancsehi Santa Marton a infiintat organizatia bisericii reformate maghiara care se intindea dincolo de Tisa a carei episcop a devenit el insusi.
Regiunea ermellek a apartinut intre 1541 si 1665 (cucerirea lui Sacuieni) principatului din Transilvania. in 1583 turcii au devastat aceasta regiune, au parjolit sapte sate si au capturat 440 barbati maghiari. in jurul anilor 1600 au aparut in simian familiile Frater si Pechi, sub conducerea imparatului Lipot familia Bossanyi, iar sub influenta lor familiile Kazinczy, Krajnik, Szunyogh si Dobsa. Politica principatului din Transilvania a oscilat intre influenta Austriei si Porta. in sfarsit Bocskai Istvan a stabilit situatia Transilvaniei. Dintre bataliile petrecute langa simian cea mai importanta era batalia din Almosd la 15 octombrie 1604. Turcii au atacat castelul din Oradea intre 18 iulie si 27 august 1660, cu succes, care era aparat chiar in ultimul minut de catre 300 soldati dar chiar si asa au predat-o numai din cauza unei tradari. Ei au distrus orasul, catedrala, statuile regale ale fratilor din Cluj. Abia s-au stabilit turcii in Oradea, ei au patruns si in Siniob, Salonta si sarcad. Sacuieni a mai rezistat si a incercat sa apare imprejurimea din ermellek. Boldvay Marton, comandantul cetatii s-a plans de multe ori ca nu poate sa sustina pacea si ordinea cu oameni asa putini pentru ca locurile din imprejurime au fost atacate de catre armata turca si austriaca.
Un alt eveniment important in istoria asezarii era campania condusa de catre Rakoczi György II. Rakoczi dupa o campanie nereusita in Polonia a decis in 1660 ca va obtine titlul domnesc de la Barcsay akos. A fortificat armata sa ( cam 5000 de cavaleri ) in Bihor prin faptul ca a promis iobagilor din Barcau si ermellek libertate.
Dar senzatia antifeudala a provocat o rascoala. in ianuarie 1660 inflacararea rascolii a patruns in valea Barcaului si in ermellek. in imprejurimea simianului puterea rascoalei s-a simtit mai ales la proprietatea baronului Karolyi, la eradony. Nu exista nici un document care sa dovedeasca efectul rascoalei asupra simianului dar biserica sa reformata s-a prapadit in jurul anului 1600 poate din cauza turcilor sau a rascoalei.
In 1691 Badeni Lajos incepe manevrele pentru eliberarea Oradei, iar Heissler, conducatorul cavaleriei a avut succes in aceasta actiune. La 7 iulie, 1692 se elibereaza Oradea si sub influenta acestui fapt si imprejurimea lui Papmező si Salonta. Turcii s-au retras din Oradea dar au distrus tot ce le-au iesit in cale de la Diosig pana la granita de sud. Se presupune ca locuitorii simianului care au ramas aici au cazut victime acestei varsari de sange deoarece recensamantul din 1692 a aratat ca simian si silindru erau sate nelocuite.

STaPaNIREA HABSBURGICa
Cu toate ca nu a influentat viata din simian totusi e important sa ne amintim ca Kazinczy Ferenc, fiul satului simian a participat la complotul impotriva lui Martinovics Ignac.
In 1795, dupa descoperirea complotului a urmat uciderea lui Martinovics si a tovarasilor lui, condamnarea lui Kazinczy a fost schimbata in condamnare pe viata. inregistrarile din anii 1790 si intre 1830-1844 ne servesc cu date interesante. Din aceste inregistrari putem sa cunoastem viata sociala si economica a simianului. Se stie ca in anul 1790 era uscaciune mare in simian si in intreagul ermellek. Preturile produselor alimentare au crescut, de exemplu un kg de grau a costat 10 forinti, orzul 5 iar porumbul 4. Cerealele au fost aduse din imprejurimea raului Tisa. Dupa o vara uscata a urmat o iarna slaba ce a adus dupa ea un an productiv. Preturile produselor agricole au scazut in schimb pretul vitei a crescut, o vita a costat 40-50 forinti. in 1793 au scazut preturile uriase de la cereale o banita de grau deja nu o trece pretul unei plati cu ziua care era atunci cam 30-40 denari. in schimb imbracamintile erau foarte scumpe: imbracamintea servitoarelor a costat 7-8 forinti, o pereche de cizma a costat 4 forinti. Anul urmator – 1794 – a adus cu el iarasi o uscaciune asa de puternica incat paraurile din hotare au secat. Din acest motiv au sapat doua fantane in padure, una in zona lui Szeles, pe terenul fostei fantane numita Fantana Tatarilor. Uscaciunea a provocat iarasi scumpirea cerealelor.
In 1797 a izbucnit razboiul austro- frantuzesc in care a participat si capitanul Frater Ferenc din simian, in trupa lui Rhedey Lajos din Bihor, dar nu a participat in batalii deoarece cele doua parti au aranjat problemele cu discutii pasnice.
Curios ca in 1802 intre Craciun si Anul Nou Csokonay Vitez Mihaly se afla in simian si i-a facut o vizita lui Kazinczy Ferenc pentru a discuta publicarea poeziilor lui Dayka Gabor (1769-1796). inca o informatie interesanta din inregistrari: solutionarea problemei legata de folosirea padurilor. Pentru acest lucru in 1822 au organizat o sedinta in simian.
La sedinta au luat parte toti proprietarii de pamant, reprezentantii familiilor Pechy, Kazinczy, Frater si ale altor familii si 14 persoane au reprezentat locuitorii satului. Problema era ca proprietarii de pamant au deflisat padurile pentru a avea o suprafata mai mare de pasune. intelegerea era ca padurea sa fie folosita partial; puietii erau protejati de legea aprobata de comun acord; pasunile au fost impartite dupa necesitatile fiecaruia; exploatarea padurilor era strict interzisa.
Urmatoarele inregistrari despre simian sunt din 1829 cand satul a fost zguduit de un cutremur de pamant in primele zile ale lunii iulie intre orele 4 si 5 dimineata. Pagubele cuzate nu se cunosc cu exactitate. Anul 1831 a fost deasemeni un an negru deoarece pe valea Barcaului si in regiunea ermellek a izbucnit colera asiatica. Toata zona a fost pusa in carantina. Multi au considerat ca nobilimea era responsabila pentru raspandirea bolii si din acest motiv a izbucnit o revolta dar in simian nu au fost tulburari datorita iscusintei conducatorilor. Primarul satului in acea perioada era Sombori Imre. Conform inregistrarilor in 1834 a luat foc cladirea scolii de baieti. in acesti ani regiunea a fost impartita in cinci zone, simian facea parte din zona a cincia. Zona s-a impartit in urmatoarele portiuni: 1. Valea lui Mihai, 2. simian, 3. Koly, 4. Sacuieni, 5. Monospetri, 6. Buduslau.
15. martie 1848. era data care aducea cea mai multa speranta in viata maghiarilor din secolul 19. Atunci a izbucnit lupta pentru libertate sub influenta revolutiei franceze, din cauza inegalitatii sociale si pentru independenta de Austria. Din simian au existat mai multi oameni care au luat parte in lupta pentru libertate dar se cunosc doar cateva nume:
- Frater Alajos, proprietar de pamant din simian care in 1848 era ofiter honved si a murit in 1849.
- Tatal sau, Frater Jozsef, proprietar de pamant care a devenit capitan la 19. august 1848. si a condus prima armata din Bihor la campia din Banat si lupta pana la sfarsitul campaniei din Transilvania.
- Kazinczy Sandor (din kazincz si redmeczul de jos), s-a nascut la 1. ianuarie 1801. la Paszto. A murit in august 1861 probabil la erkeseru. Era de religie reformata. ( Era tovarasul scriitor al lui Kazinczy Ferenc ). in august-octombrie 1848 a servit ca capitanul armatei din Bihor la regiunea sudica, la Nagybecskerek. Din 18. aprilie 1849 a devenit subcapitan la armata husara numita Nador. in acelasi an (20. iulie) a devenit capitan major, comandantul trupei de rezerva pana la depunerea armelor. Dupa lupta pentru libertate, a gospodarit la simian pana la moarte.
- Szunyogh agoston (szunyoghi) s-a nascut in 1815 la simian. De la 25. iulie 1849 a devenit capitan comandantul companiei a coloniei 4. de vanatori honved din Oradea.
- Dobozy Istvan, proprietar de pamant care era primarul zonei ermellek inaintea izbucnirii luptei pentru libertate. Dobozy Istvan era comandantul unei trupe din Bihor de 100 soldati din octombrie 1848. in Kalotaszeg.
Dupa inabusirea luptei pentru libertate incepe reprimarea sangeroasa. La ordinea Comiteului autoritatile competente au fost somate sa pedepseasca dupa legea in vigoare pe oamenii care au participat in lupta pentru libertate: daca au dovedit devotamentul lor catre imparat, au scapat cu viata. Acest lucru a fost anuntat de catre preotii tuturor satelor. Preotul era nevoit sa popularizeaze vaccinarea impotriva tuberculozei.
Tribunalul imparatesc-regal a inceput activitatea sa in ianuarie 1850. seful guvernului era Jozsa Peter iar comandantul de armata era domnul Hraunhoff. Aici a fost tinut Dobozy Istvan, proprietarul de pamant din simian ca prizonier, care dupa inabusirea luptei pentru libertate s-a intors la proprietatea sa din Vaida, dar dupa aceea s-a predat de buna voie in fata legii. Dupa un arest preventiv de un an a fost condamnat la moarte prin spanzurare, dupa inca un an sentinta a fost schimbata in 4 ani de incarcerare.
In anul 1900 simian avea 2587 de locuitori. La inceputul secolului cei mai mari proprietari de aici au fost familia Frater, Szunyogh Zsigmond si Krajnik Ödön. in aceasta perioada aici au existat mai multe conace si case de nobili: casele familiei Frater, dintre care doua exista si in zilele noastre; a treia era casa familiei Erőss; a patra apartinea familiei Szirmay (biserica romano-catolica de azi); dupa aia casele familiilor Szunyogh-, Nagy-oh Krajnik.

PERIOADA RaZBOAIELOR MONDIALE
Multi barbati din simian au participat in lupte, multi au murit iar cativa s-au intors acasa raniti si decorati dupa luptele eroice insa cei mai multi au suferit pana la capat terorile razboiului. Cei care si-au dat viata pentru tara in perioada 1914-1918 au fost: Babos Istvan, Babos Laszlo, Herei Laszlo, Csanyi Ferenc, Csanyi Sandor, Dobos Ferenc, Dobos Jozsef, Jobagy Janos, Nagy Andras, Szabo Ferenc, Szello Andras, Szello latvan, Venkli Antal, Gazsi Ferenc, Balazs Jozsef, Zih Miklos.
Dar cunoastem numele oamenilor care au fost decorati pentru eroism. Datele legate de acesti barbati din simian au fost cautate de primarul Balazsi Jozsef la cererea cavalerului viteaz Bereczky arpad, presedintele Asociatiei Vitejilor din Transilvania. in afara acestor oameni existau multe persoane care au luptat curajos in acest razboi sangeros! Fara decoratii dar cu eroism.
Dupa incheierea pacii la 4 iunie 1920 din teritoriul Ungariei de 350 000 km2 nu a ramas decat 93 000 km2. Transilvania si o mare parte a Partiumului au fost alipite de Romania si astfel toata regiunea ermellek. Romania a primit partea mai mare a judetului Bihor. Dupa alipire de Romania primul eveniment mai important in simian era reforma agrara din 1921, dar in 1921-1923 au mai existat si proprietarii de pamant. in 1924 s-a construit cladirea noua a scolii si era prima scoala unde invatamantul scolar se facea in limba romana. Tot in acest an a primit biserica reformata clopoti noi deoarece fostii clopoti s-au prapadit in I. Razboi Mondial.
La 3. octombrie 1937. Fiedler Istvan, episcopul din Oradea - Satu-Mare a daruit simianului rangul de parohie. El a cumparat o casa nobila (cea a familiei Szirmay) si a transformat-o in biserica construind un turn la fata portii. Constructia a fost condusa de fostul preot din sat numit Gampe Karoly.
Trupele germane patrunse in sat in 1944 au ocupat cladirea scolii pe langa parohie pentru adapost dar nu insemnau pericol pentru biserica, dinpotriva dupa inregistrarile preotului ei au participat la ceremonia din luna mai cu entuziasm si s-au si spovedit.
Dar patrunderea trupelor germane in sat a avut consecinte triste asupra locuitorilor evrei pentru ca teroarea nazismului i-au adunat din toate locurile. La deportarea evreilor preotul satului a facut tot ce a putut ca sa salveze cat mai multi dintre ei; el a botezat multi evrei ca sa nu fie deportati.
Dupa decizia a doua din Viena nordul Transilvaniei a fost anexat la Ungaria. Populatia satului a asteptat trupa maghiara cu splendoare. Atunci au pus in loc bustul lui Kazinczy, care era ascuns cu multi ani in urma in biserica reformata. Oamenii din sat care deja locuiau in Debretin au trimis satului drapelul Ungariei, care a fost ridicat langa bustul lui Kazinczy iar inaugurarea drapelului a fost tinuta de preotul catolic impreuna cu cel reformat. Administratia publica s-a restabilit. Populatia romana colonizata s-a mutat de aici.
Intre 1940 si 1944 unele familii au emigrat in America ( de exemplu familia Precup sau Tivadar) dar majoritatea lor au revenit dupa 1945.
Patrunderea trupelor rusesci a ravasit viata satenilor. Dupa inregistrarile preotului catolic din acea perioada, Gampe Karoly si dupa relatarea altora putem afirma ca rusii au cauzat multe pagube "in numele eliberarii". Au jefuit casele, au dus cu ei hainele, animalele, mancarea si au violat multe femei si fete. Deoarece preotul reformat a fugit din sat Gampe Karoly, preotul catolic a ramas singurul preot in sat. Credinciosii reformati au umblat in capela la liturghii, el a botezat si a inmormantat pe toti locuitorii din sat. in inregistrarile sale el aminteste o intamplare concreta: el a inmormantat pe sateanul reformat Gerő Sandor, care a fost impuscat de catre rusi din cauza ca a incercat sa-si apere sotia sa de soldatii rusi care au vrut s-o violeze.
In al II-lea Razboi Mondial au participat si cativa barbati din simian in armata maghiara, multi dintre ei nu s-au intors din lupta. in amintirea lor enumeram aici cateva nume ale oamenilor care au murit in strainatate: Balazs Sandor, Balazs Andras, Balazsi Istvan, Csanyi Ferenc, Csanyi Imre, Csanyi Lajos, Csanyi Sandor, Csiri Jozsef, Csordas Sandor, Czirjak Jozsef, Czirjak Karoly, Dobos Ferenc, Farcan Miron, Fodor Kalman, Fülöp Jeno, Garbac Janos, Gazsi Ferenc, Gazsi Gyorgy, Gal Lajos, Geszti Lajos, Geszti Miklos, Geszti Sandor, Hauzer Istvan, Kereszturi Lajos, Mate Andras, Molnar Jozsef, Nagy Gyula, Nagy Sandor, Olah Andras, Pal Lajos, Racz Gabor, Rozsnyai Ferenc, Szatmari Erno, B. Szel Jozsef, Szucs Jozsef, Szucs Sandor, Tacsik Elek, Vatiyi Antal, Vanyi Imre, Usvat Avram.
In al II-lea Razboi Mondial Ungaria fost iarasi de partea invinsa. Ea a pierdut nordul Transilvaniei si regiunile alipite. simian a ajuns iarasi in Romania dupa restabilirea granitelor din Trianon.

ISTORIA COMUNEI DIN TRECUTUL APROPIAT sI iN ZILELE NOASTRE
La 23 martie 1945 guvernul lui Groza a anuntat legea reformei agrare conform careia au monopolizat averile criminalilor de razboi, ale tradatorilor si ale persoanelor care au emigrat in tarile care s-au considerat dusmanul Romaniei sau dupa 23 august 1944 au fugit in aceste tari. Membrii comisiei de improprietarire erau: Medve Janos, Lucufa George, Nagy Janos, Fodor Istvan, adam Sandor si Stefan György. La inceputul introducerii legii de reforma agrara proprietarii de pamant au avut dreptul sa pastreze un teren de circa 50 hectare insa restul era impartit intre taranii saraci in mod proportional cu numarul membrilor de familie. in 1945 in perioada reformei agrare 340 familii taranesti au primit loc de casa in comuna si asa s-au putut muta din cocioabele lor din salase.
In anul 1950 a inceput colectivizarea care s-a incheiat in 1962, cu trei ani mai devreme decat cum era planuit. Gospodariile agricole de stat au luat fiinta in locul proprietatilor mai mari si mijlocii care erau bine dotate si au reprezentat o proportie mai mare decat cele din tarile din Europa Estica si Centrala. Statul a lichidat vechea structura economica rurala cu metode tactice. in prima faza a inceput razboiul impotriva satului cu pretextul agravarii luptei dintre clase sociale, deci a avut loc un razboi dintre clasele sociale. Obligatiile predarii s-au intarit in 1949 si au folosit metode dure la incasari. Tot in anul 1949 au incasat toate proprietatile de peste 50 hectare iar proprietarii, cu un numar de 150.000 oameni, au fost deportati in toata tara. tinta urmatoare a razboiului dintre clasele sociale era categoria gulacilor. in aceasta categorie au intrat proprietarii care au corespuns urmatoarelor criterii: proprietate cu peste 20 de hectare, angajarea unei forte de munca straina, proprietate cu un castig din alta parte, un alt fel de activitate comerciala intermediara. insa taranii s-au impotrivit campaniei de colectivizare din 1949-1951 fara sa ia in considerare marimile proprietatilor. Cei care s-au impotrivit au fost batuti, au fost folosite presiuni psihice asupra lor, iar cei care nu au cedat au fost deportati. Roxin Tivadar, avocat de origine romana, proprietarul unei fabrici de spirt, proprietar de pamant, a fost deputat la alegerile din 1946 ca si candidatul partidei lui Maniu. La un an dupa impartirea terenurilor (1946) el a iesit pe strada si a stigat ca el insusi va spanzura pe cei care vor sa pune mana pe proprietatea sa. insa nici el nu a putut sa se opuna fortei de colectivizare, comunismul a luat si din mana lui puterea. Victimele comunismului din simian au fost: Roxin Tivadar, Vanyi Istvan. Dintre proprietarii mai mari a fost deportata familia Czirjak, fapt despre care a scris si episcopul Csiha Kalman, nascut la simian, in cartea sa cu titlul Lumina pe grilaje. Am putea sa scriem o lista foarte lunga cu numele celor care au fost batuti si umiliti. intr-o scrisoare din 29 martie 1954 Frater Boriska a cerut de la Czirjak Sandort sa i se faca rost de o adeverinta in care scrie ca din anul 1948 nu a mai avut nici o avere. Ea a primit aceasta adeverinta cu ajutorul lui Papp Gabor care a participat la impartirea pamantului in 1948.
Formarea partidului comunist a avut efect negativ si asupra bisericii. Dupa etatizarea din 1948 s-a preluat cladirea scolii de la biserica si s-a luat registrul starii civile si asa preotul era nevoit sa introduca datele importante intr-un registru interior in secret. Colectivizarea a absorbit si terenurile bisericii. Toata lumea a fost nevoita sa lucreze inclusiv preotul satului. La sarbatorile Rusaliilor satenii si preotul au fost trimisi la marginea satului sa defiseze copacii. La hramul din august autoritatea militara a sigilat portile capelei interzicand tinerea liturghiei. in vremea aceea acest lucru era firesc deoarece religia era considerata „opiul poporului". Au etatizat casele si pamanturile proprietarilor. Astfel casa familiei Horvath devine casa cooperativei agricole de productie; una dintre casele familiei Frater devine gradinita iar dupa un timp posta si centrala telefonica, iar cealalta din Feketefalu (simianul Nou) devine scoala; conacul familiei Erőss e folosit ca si gradinita, etc. Cooperativa agricola de productie a folosit un teren de 1551 ha ca si ogor, 268 ha a slujit nevoile membrilor, 229 ha era folosit ca si pasune iar 243 ha ca si fanat. A mai detinut 49 ha de vie si cultura si legume. Pe langa asta mai avea 149 ha de livada care mai tarziu a devenit proprietatea statului. Pe langa agricultura ei s-au ocupat si cu cresterea animalelor. Presedintele cooperativei agricole de productie de atunci era Nagy Janos, iar de la 1957 inginera Mihalyi Iren. in anii 1960 au inceput desecarea regiunii ermellek iar in anii 1970 se termina construirea digului din partea vestica a satului. in simian nu s-au gasit multe terenuri sub apa.
In anii 1970 industria oraselor a strans oamenii din agricultura. Muncitorii au lucrat in fabricile din Oradea, Sacuieni si Valea lui Mihai. Dimineata la ora 4:30 porneste jumatatea satenilor cu trenul personal, la ora 6:00 ei lucreaza deja in fabricile din Oradea. Dupamasa ei vin acasa. La amiaza porneste a doua tura. Ioan Fericel, secretarul cooperativei agricole de productie remarca cu amaraciune ca de 10 ani nici un tanar din sat nu a invatat cositul la simian. Numarul membrilor din C.A.P. a scazut de la 1400 la 600. La scaderea numarului a contribuit si gospodaria agricola de stat din sat (I.A.S.) care a asigurat un castig mult mai mare.
De asemenea in anii 1970 investitia guvernului a sustinut asfaltarea drumului judetean cu 5 milioane de lei, desi acest drum a tinut pana in mijlocul satului; iar reteaua de canalizare cu un milion de lei. Ei cumpara rezervorul de apa de 60 000 litri produs la statiunea de masini si tractoare din simian ca si turn de apa care a fost ridicat in parcul de langa biserica reformata. Curentul electric introdus in sat de la anii 1960 e folosit doar acum ca iluminat public. La cheltuieli a contribuit cooperativa agricola de productie cu 350 000 lei iar gospodaria agricola de stat cu 400 000 lei. in jurul anului 1974 numarul locuitorilor din sat era circa 3700. intre anii 1968 si 1969 locuitorii din sat s-au unit si au construit o noua cladire scolara cu etaje care avea opt clase. La asta se mai adauga construirea unui bloc unde au locuit invatatorii si profesorii. Ultima institutie scolara construita de sateni era gradinita care a fost pusa la punct in anii 1980.
In mijlocul anilor 1980 multi sateni au emigrat in Ungaria din cauza situatiei insuportabila din tara. Raziile militare au devenit obisnuite, multi oameni au fost impuscati la granitele tarii sau au fost chinuiti cand au prinsi in timpul evadarii. intamplarile din anul 1989 au dat oamenilor o noua speranta. Dupa disociarea cooperativei agricole oamenii au primit inapoi proprietatile lor dinainte si au primit despagubiri pentru animalele confiscate; au demolat grajdurile cooperativei agricole iar materialele de constructie au fost vandute.
Din 1991 apar panourile bilingvice cu numele satelor. Se formeaza U.D.M.R.-ul. Tot in acest an se tine comemorarea lui Kazinczy in cadrul careia se inaugureaza bustul lui Kazinczy Ferenc ( in 1994 muzeul se completeaza cu o camera dedicata amintirii lui Frater Lorand).
Progresul economic se manifesta si in faptul ca construiesc trotuare si ca reinnoieste sistemul de iluminatul public. in 1998-1999 se incepe construirea unei noi retea de apa care se largeste si in zilele noastre. in decembrie 1999 au inceput instalarea centralelor telefonice automate si montarea liniilor de telecomunicatii. Pe langa acesta au inceput sa adune semnaturi pentru instalarea gazului metan a carei plan e deja gata. La 20 august 1999 s-a construit un monument pentru victimele Primului Razboi Mondial. Atunci au organizat si prima data zilele satului.

Localizare Simian

Scrie review Simian

Ai vizitat Simian? Poate ne povestesti si noua.

Nota: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Verificare: (numai litere)
* toate campurile sunt obligatorii