Romania locurilor frumoase

Medgidia - obiective turistice Medgidia

Medgidia, Judetul Constanta

Medgidia asezamint neolitic din Dobrogea, care prin descoperirea morii de piatra pentru macinat cereale si a vaselor de proizii pentru moara, apartinind culturii Gumelnita si Hamangia,atesta rolul si gradul de dezvoltare al agriculturii cu peste 5000 de ani in urma, alaturind asezarea stravechilor civilizatii orientale din Sumer si Mesopotamia sau nord-africane din Egipt, ca o continuitate spirituala si de progres tehnic de avangarda pe plan european si nu numai.Continuatori a populatiei bastinase din perioada tirzie a epocii fierului,(550-450 I.Ch)Scitii.ne-au lasat ca dovezi ale trecerii lor efemere, tiparul de turnat obiecte din bronz,sabia-emblema si aplica in forma de pumnal de tip scitic akinakes, toate descoperite pe raza localitatii Medgidia .
Anul 46 d.Ch gaseste asezarea incorporata provinciei istorice Moesia, administrata direct de Imperiul Roman,ca si grinar al Romei aflata la granitele imperiului, protejata de un val de pamint ca zid de aparare impotriva navalirii triburilor migratoare,ce se intinde de la Cernavoda pina la Constanta pe o distanta de 41 de kilometri.Valul de pamint a fost construit la inceput de Traian, ca un zid de aparare impotriva deselor campanii,pe care regele dacilor Decebal le-a inteprins in acea perioada si care a fost invins in anul 97 de legiunile lui Traian stationate in provincie dar si in castru roman, situat pe locul actualei biserici Sf.Petru si Pavel din Medgidia.Succesul extraordinar al legiunilor romane impotrva lui Decebal a fost consemnat din ordinul imparatului Traian in metopele monomentului triumfalde la cetatea Adamclisi .Mai tirziu imparatu Constantin cel Mare, incepind cu anul 316, intelegind importanta strategica a provinciei Moesia ,de aparare a granitelor de nord ale imperiului, impotriva navalirii triburilor migratoare, decide sa fortifice cu blocuri de piatra ,valul de pamint, constructie ce a fost incredintata generalului Profuturus si care s-a finalizat in anul 369. Caderea Constantinopolului si retragerea admoinistratiei romane din provincie ,lasa populatia bastinase prada invaziei popoarelor migratoare,aceasta fiind nevoita sa se apere cu mijloace locale,pina in secolul al XIV-lea ,cind in anul 1388,voevodul Mircea cel Batrin cucereste voivodatul lui Dobrotici iar un an mai tirziu se proclama stapinitor al tarii lui Dobroticisi voevod al Valahieisi a tuturor tinuturilor pin la mare cea mare ,raminnd sub aceasta administratie pina in anul 1417,cind sultanul Mohamed il invinge pe voevod si provincia intra sub administratie otomana pina in anul 1877 cind dupa razboiul de independenta Dobroge revine la patria mama.Sub administratia otomana asezamintul se dezvolta ca un tirg de vite si cereale situat pe dealul Panairulu,sub denumirea de Carasu;nume luat de la vale Carasu si balta cu acelasi nume care in traducere inseamna
Incepind cu anul 1855 cu asentumentul portii otomane si din vointa sultanului Abdul Medgid,au fost aprobate doua proiecte:
1 - Construirea unei sosele strategice Cernavoda-Constanta,finalizata la sfirsitul aceluias an adica 1855 de o companie condusa de inginerul francez Charles Lalone
2 - Construirea unui canal navigabil pe valea Carasu de catre un consortiu strain condus de inginerul Forbes Campbell, constructie ce ar fi trebuit sa poarte numele sultanului Abdul Medgid ,dar care a ramas la stadiul de proiect, datorita razboaelor din acea perioada Interesant este faptul ca sultanul isi propune si colonizeza localitatea in baza celor doua proiecte, cu peste 10.000 de tatari adusi din Crimeea in anul 1855,intocmind firman imparatesc,prin care este atestata pentru prima data localitatea sub denumirea de Medgidia.Incepind din aceasta data localitatea sub administratie otomana cunoaste o dinamica in dezvoltarea sa urbana asfel ca in anul 1856 localitatea numara 15.000.de suflete ,cu aspectul unui tirg de provincie ,care indeplinae functia de schimb de marfuri si auxiliare , fiind si iun centru administrativ.Un an mai tirziu in 1857, prin firman ,sultanul concesioneaza lucrarile de construire a caii ferate Cernavoda -Constanta,unei companii engleze,constructie finalizata in anul 1860, cind a fost finalizata si constructia actualei cladiri a garii din Medgidia.Concomitent cu constructia caii ferate tot in anul 1860 se construieste in Medgidia in centrul localitatii, baile publice,moscheia Abdul Medgid ,cladirea actuala a primariei,precum si podul de piatra Said Pasa care tranversa balta Carasu si care lega gara cu orasul.Dupa razboiul de independenta din 1877 Dobrogea revine la patria mama asfel ca orasul cunoaste o oarecare plictisealaspecifica tirgurilor de provincie pin in anul 1949 cind se construieste Fabrica de Ciment Medgidia privatizata in anul 2000 companiei Lafarge. Trei ani mai tirziu in anul 1952 ia fiiinta Inteprinderea Mecanica de Utilaje Medgidia,care din anul 1996 lucreaza la capacitatea de avarii din lipsa unor programe de reabilitare si investitiicare sa reprofileze activitatea.Urmeaza anii 1978 ,cind incep lucrarile la Canalul Dunare -Marea -Neagra. ani cind in Medgidia,se inaugureaza Complexul Sportiv Eftimie Elisei,care cuprinde un stadion cu capacitatea de32.000 de locuri in tribune, hotel cu 100 de paturi ,o sala polivalenta cu o capacitate de 1000 de locuri si un bazin olimpic de 50/21 metri ,cu 8 culoare care in prezent sunt in conservare si asteapte investitori,iar la 26 Mai 1984 a fost inaugurat Canalul-Dunare-Marea -Neagra ,cu podul si portul aferent municipiului Medgidia.ca o marturie a efortului depus de cetatenii acestui oras, pentru care am scris ca sa nu se uite pentru posteritate.

Localizare Medgidia

Scrie review Medgidia

Ai vizitat Medgidia? Poate ne povestesti si noua.

Nota: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Verificare: (numai litere)
* toate campurile sunt obligatorii